Trein of bus?

maandag 5 oktober 2015

Minister Galant geeft de voorkeur aan “het aanbod van treinen als spoor competitief voordeel heeft.” Met andere woorden, als uw trein niet rendabel is, zal u een bus in de plaats krijgen.

Het idee is niet nieuw. De NMBS heeft het al getest.

Bij de afschaffing van de vroege en late treinen in 2012 werden een aantal bussen ter vervanging ingelegd. De rit met de bus duurde langer dan die met de trein. De bezettingsgraad van de bus daalde en uiteindelijk werd de bus afgeschaft.

Het Waalse Gewest is helemaal niet opgezet met het idee om treinen te vervangen door bussen. Volgens de Waalse Minister van mobiliteit Carlo Di Antonio ontvlucht de Minister haar verantwoordelijkheden door ze af te wimpelen op de regio’s, die belast zijn met het busvervoer. Als bewijs werd in 2011 en 2012 een analyse uitgevoerd waaruit bleek dat op de bestudeerde secties en lijnen een overdracht van de trein naar de bus niet relevant was omdat reistijden met twee of drie zouden worden vermenigvuldigd!

De vervoersmaatschappijen, De Lijn, MIVB en TEC, hebben ook laten weten dat ze niet geïnteresseerd waren. “Als deze lijnen niet winstgevend zijn voor de NMBS, waarom moet De Lijn dan de verbindingen verzekeren?”, vroeg De Lijn zich af. Het bedrijf TEC zegt “bereid te zijn om meer samen te werken met de NMBS, met name voor aansluitingen, maar niet ter vervanging van onrendabele treinen door bussen”.

ACV- Transcom is voor de complementariteit van de verschillende vervoerswijzen en tegen de schrapping van het ene ten koste van het andere. Voor ACV-Transcom is de beste combinatie ‘trein + bus’ en niet ‘trein of bus’. Wanneer de reiziger van de trein afstapt, moeten bussen klaar staan die op het spoornetwerk aansluiten.